Friday, April 15, 2011

yes,i knew !

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum,

TARIK NAFAS , dalam-dalam tau kali ni, ini pagi jumaat , pagi yang dirahmati ALLAH , pintu-pintu taubat dibuka,
kegembiraan ahli kubur, hari raya bagi umat ISLAM !

bagi manusia yang hidup dunia ini, banyak lagi kan perlu hadapi, ditempuhi, kau masih ingatkan kau masih hidup bertahun-tahun lagi, 17 tahun 7 bulan ini semuanya sudah lepaskan, kalau ada mesin masa pun macam DOREMON , aku tak kan guna pun, aku tak mahu jenguk masa yang aku habis selama ini , dan aku pun tak mahu tengok masa depan dengan alat mesin itu,

susah kan, kau tahu kan, semuanya telah tercatat di LUH MAHFUZ , semuanya takdirkan, tapi kau tak boleh merungut, mungkin ini terbaik untuk hambu-Mu , tapi kau qada dan qadar kan, kau belajar qada ada dua mubram dan muallaq ,
tapi aku nak letak kat sini qada muallaq iaitu perlaksanaan sesuatu perkara mengikut ketetepan ALLAH yang azali sesuai dengan usaha dan ikhtiar disertai dengan izin ALLAH SWT contohnya, kegagalan DAN kejayaan
dan kalau aku tengok hujah untuk menolak faham salah terhadap qada dan qadar membuatkan aku semangat untuk beberapa ketika, pas tu ?

malas nak tulis panjang-panjang , rujuk buku PAI JAGUH F3 m/s 166 versi JAN 08

TAK ada siapa dekat dunia ini tak nak kejayaan, ISLAM pun suruh kita "mari menuju kejayaan" yang kau dengar 10kali sehari + 5 kali iqamah , memang jelas kan ,.. tapi kita kena percaya rezeki "kata orang beriman" dan percaya kepada nasib "kata2 orang dulu-dulu"

ALANGKAH, kalau kau tahu masa tadika, sekolah rendah, form3,form4, dan FORM 5 .. cita-cita kau dan betul-betul kau tepat tuju ke situ bagus kan.

pasti, anda ingatkan, kalau sekolah dulu-dulu , kalau ada cikgu baru masuk ke, pengenalan awal tahun ke dan ADA ORANG BERTANYA kan?

"baiklah nama saya CIKGU dot dot dot"
"baiklah start dari awak sebelah kiri"
"saya nak berkenalan , maklumlah saya guru baru anda semua"
"bagi tahu nama, alamat, nick nama dan CITA-CITA"


apa ?

CITA-CITA

pasti anda debarkan,
pasti gagap-gagapkan,
pasti anda cari cita-cita yang hebat !, supaya cikgu kata "BAGUS !"
pasti anda tengah cari cita-cita anda kan
pasti anda cari cita-cita yang senang kan supaya cikgu tak tanya kepada anda nak jadi -.-' ?
pasti anda akan tanya cita-cita kawan anda kan, takut2 sama dengan anda


lastly,

anda jawab

NAMA SAYA MUHAMMAD AFNAS SYAHMIR BIN ABDUL AZIZ, SAYA TINGGAL DI TAMAN DESA KEMUMIN,
ORANG PANGGIL SAYA =='', CIKGU BOLEH PANGGIL SAYA ==''', 
SAYA NAK JADI DOKTOR ?

cikgu : doktor apa?
saya  :  DOKTOR PAKAR
cikgu: HEBAT ! (kan dengar kan perkataan tu) , baiklah doktor banyak bidang tau, tulang,otak,gigi,kulit
saya : Otak, cikgu !
cikgu : bagus-bagus, ok orang sebelah pula,


(ha, lepas jugak aku)

kelakar, kan dan aku ingat sebenarnya aku menjawab bukan berdasarkan apa yang ingin aku jawab , tapi aku jawab apa yang orang lain bagi jawapan, tapi kau sedar tak bahawa 

KAU TIPU DIRI KAU SENDIRI ! semata-mata nak nak habis sesi tu,

tapi, sekarang 
kalau orang tanya apa cita-cita anda?

=.=' , baiklah saya akan jawab, kalau orang itu betul-betul tanya soalan betul-betul depan aku? aku akan jawab dengan sebenar-benarnya, ok !


kau ingatkan , hampir semua cikgu kata macam ni kan?

HAHAHA , gelak la gelak, nanti nangis kemudian hari !
kau tahu kan. tapi kau buat bodoh je kan, masuk telingan kiri keluar telinga kanan ! HAHAHA , sekarang kau tahu kan macam mana?
aku nak warning kau diri aku pulak
"ha, gelak la gelak, gelak lah gelak"
pasti, kau tak kan gelak kan , .. 

kau tahu kan ,
yang kau tulis begini kat budak f4 , kononnya abang bagi nasihat kat adik , bagi kau tulis macam nih
"berubah yer dik" sy tahu anda jugak berjaya nanti..


HARI INI jangan lupa tau, check ! NLIP , HAHAHAHA , gelak ada orang tanya, eh eh kau rasa dapat tak?
kau tahu kan, kau saja-saja tanya kan? kau tahu sakit nya nak jawab ..


afnas kan kuat versi 3 , eh2 dah msuk versi 4  dah :)

tak pe ! tak pe ! kau mesti ingat pendirian kau kan ! kau kena ingat kan , usahlah kau dengar orang cakap apa , buat apa kau kisah ! 

yang lepas , HARHARHAR
pengalaman,pengajaran,

yang sedang,
tabah !

yang datang,
move on !

#### untung sabut timbul , untung batu tenggelam, ada orang kata KELAKAR ! 
kau tahu apa maksudnya ? untung sabut best kan? sentiasa timbul , tak basah
tapi, kau tahu kan yang sabut tu, akan mengalami keperitan nanti, kau tahu yang sabut akan berhadapan air laju,
ombak, susah kan ,tak pun dan juga kau akan tersekat kat ranting-ranting pokok nanti kalau kau dibawa arus nanti, dan tiada siapa dan nak jolok kau pergi dari tersekat tu, dan lama-lama kau duduk je situ, tunggu ada orang ambik kau dan buang HARHAR !kau tahu sabut, berhati-hati kau terpaksa ikut arus tau, kenalah jaga diri , supaya jangan hayut sebab kau untung tu..
untung batu ? batu, kau tenggalam kan, best-best , batu karang ? kau tenggelam kan, best nya batu karang kau dijaga,diwarta, memang orang nak tengok kau kan? sampai orang pergi terjun dalam laut nak tengok kau, hebat kau batu ! duduk dasar, air tenang berbanding di atas yang berkocak ! 


HARHARHAR, so tak yah la nak jadi batu ke sabut ! itu peribahasa je , 
kita kena jadi DIRI SENDIRI !
kau yang BERHAK TENTUKAN SIAPA KAU !









1 comment:

thanks;)

thanks!!

Followers